logo logo
logo

+48 664 330 096

logo

recepcja@clinicadent.pl

 logo

ul. Kozierowskiego 2/208, 60-185, Bizpark A, Skórzewo

Standard

W ClinicaDent sp. z o.o., ul. Kozierowskiego 2/208, 60-185 Skórzewo obowiązują standardy ochrony małoletnich.

Standardy zostały opracowane w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)

Zasady bezpiecznych relacji pracowników ClinicaDent sp. z o.o. z małoletnimi

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
  2. Pracownik traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
  4. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z małoletnimi, jeśli kontakt ten odbywa się na terenie Gabinetu.
  5. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone przez każdego pracownika.
  6. Do zapewnienia bezpieczeństwa dzieci oraz nadzorowania ich zachowania w Gabinecie, zarówno w trakcie wizyty jak i w poczekalni, zobowiązani są również Rodzice
  7. Pracownik może przytulić dziecko, wziąć na kolana, bezpośrednio pomagać dziecku w przezwyciężeniu stresu związanego z wizytą – wyłącznie za zgodą Rodzica i dziecka oraz jeśli taka jest potrzeba małoletniego.

Relacje pracowników z małoletnimi

Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

Komunikacja z małoletnimi

  1. W komunikacji z małoletnimi zachowuj cierpliwość i szacunek.
  2. Słuchaj uważnie małoletnich i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego. W sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletniego lub innych małoletnich należy reagować stanowczo i zdecydowanie unikając krzyku.
  4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich. Obejmuje to wizerunek małoletniego, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego, poinformuj go o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Szanuj prawo małoletniego do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.

Działania z małoletnimi

  1. Pracownicy Gabinetu:

a) zawsze zwracają się do małoletniego po imieniu;

b) mówią do dziecka spokojnie i nie podnoszą głosu;

c) używają języka zrozumiałego dla małoletnich;

d) nie używają sformułowań niecenzuralnych;

e) nie ośmieszają i nie upokarzają dziecka;

f) nie używaj wobec małoletnich gróźb, przemocy psychicznej, straszenia, w celu uzyskania posłuszeństwa lub jakimkolwiek innym;

g) nie oceniają postępowania Rodziców w obecności dziecka;

h) nie pozostawiają dziecka bez wyjaśnienia;

i) nie pozostają obojętni na wyrażoną przez małoletniego potrzebę nawiązania kontaktu czy rozmowy.

j) doceniają i szanują małoletnich w podejmowane działania, aktywnie ich angażują i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

k) unikają faworyzowania małoletnich

  1. Stosowanie jakichkolwiek zabiegów dyscyplinujących wobec małoletniego musi odbywać się z poszanowaniem jego godności oraz nietykalności cielesnej i dotyczyć niepożądanych zachowań dziecka, a nie jego uczuć lub emocji.

Składanie zawiadomień o przestępstwach na szkodę małoletniego:

Każda członek personelu, podejrzewający krzywdzenie dziecka, zgłasza niezwłocznie ten fakt kierownikowi jednostki.

Kierownictwo jednostki dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania są dokumentowane.

W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta zawiadamiana jest Policja.

W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, personel jednostki niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.

Monitorowanie stosowania Standardów, przegląd i aktualizacja Standardów

Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich, raz na 2 lata przeprowadza wśród pracowników ewaluację stanu znajomości i przestrzegania standardów oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych standardach.

Dodatkowe zagadnienia określone w Standardach:

Prawo małoletniego

Czasem każdy z nas ma gorszy dzień i w pełni to rozumiemy, ale jeśli coś złego dzieje się u Ciebie (lub w Twojej rodzinie, otoczeniu) albo po prostu potrzebujesz z kimś porozmawiać, możesz dać nam znać lub możesz zadzwonić pod te numery:

  1. 116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
  2. 800121212 – Dziecięcy telefon zaufania, prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka

Osoby, które tam pracują, udzielą Ci wielu przydatnych wskazówek i pomogą rozwiązać Twoje problemy.

A jeśli będziesz obawiać się o swoje zdrowie lub życie, zadzwoń do Policję pod nr alarmowym: 112.